Mit hoz jövő?

Megtippelni is nehéz, hogy ilyen tempójú, exponenciálisan bővülő technológiai fejlődés mellett hogyan néz majd ki a globális turisztikai ipar 10 év múlva. A trendeket látva minden eszköz a tájékozódás gyorsaságát, a kényelmet és az élmények fokozását szolgálja, de meghökkentő megoldásokkal.

Technológia az élmények szolgálatában

A modern technológia nemcsak az iparágat változtatja meg alapjaiban, hanem a fogyasztók viselkedését is, melyhez a turizmus szereplői részéről is újfajta gondolkodásmódra van szükség.

Nem állunk már messze attól, hogy a televíziókészüléken keresztül egyszerűen lefoglaljunk például egy jamaicai utazást, amikor látjuk, hogy oda utazik kedvenc sorozatunk főszereplője. Az okoseszközök körülvesznek bennünket és egymással is kommunikálnak, ami személyre szabott megoldásokat eredményez, vagyis kis túlzással szinte előbb tudja és kínálja fel a gép, hogy mit szeretnénk, mint ahogyan az bennünk tudatosulna.

Egyre népszerűbb a virtuális és a kiterjesztett valóság. Minden leírt és lefotózott vendégvéleménynél többet mond például, ha VR használatával ott lehetünk a helyszínen, körbesétálhatunk az adott szállodában vagy tengerparton, és „kipróbálhatjuk” a helyszínt, mielőtt elutaznánk. A kiterjesztett valóság pedig, amikor a valós képbe applikálva jelennek meg a kijelzőn fontos infók, szintén rengeteg új lehetőséget nyit meg.

Már kidolgoztak egyfajta virtuális fizetési módszert is, amely megkönnyíti a fizetést külföldön, és megkíméli az utast a többféle devizanem közötti bonyolult és kényelmetlen váltogatástól.

Egyre kedveltebb eszköz a chatbot, amellyel gyorsan kaphat releváns információt az utas. Ha pedig nyelvi problémáink lennének, a Google Fordító applikációját elegendő a szöveg elé tartani, és lefordítja, amit szeretnénk. Nemrégiben jelentették be, hogy ennek megjelent egy fülbe helyezhető, élőszavas verziója is, amely szinkrontolmácsol…

Mobilok és mesterséges intelligencia

Rob Torres, a Google vezérigazgatója szerint a technológiai forradalom életünkre és az üzleti életre gyakorolt hatásából eddig mindössze 1%-ot tapasztaltunk, a többi 99% még ezután következik.

A következő 4 évben 1 milliárddal nő az internetkapcsolattal rendelkezők száma, és többségük kizárólag a mobilján fog internetezni. A trend globális, nagyon fontos tehát, hogy a vállalkozások javítsák a mobilélményt dizájnnal, funkciókkal, alkalmazásokkal. Fejlesszék a betöltődés sebességét, és használják ki jobban a mobiltechnológiákat (például GPS, kamera) inspiráló vagy szórakoztató utazási élmények létrehozásához. Egyre terjed az üzenetküldő applikációk üzleti felhasználása is.

Érdekes téma a machine learning is, melynek lényege, hogy a számítógépekbe már nem is kell pontosan betáplálni, mit kell tennie, a rendelkezésére álló adatok elemzéséből kikövetkezteti a legjobb megoldást.

A legfontosabb, hogy a vállalkozásoknak nem lesz elég egyszerűen új funkciókkal kibővíteni a régi üzleti modelleket, a tevékenységet sok esetben az alapoktól kell újragondolni.

Mi a helyzet nálunk?

A Consumer Barometer szerint Magyarországon 80 százalék feletti az internetezők aránya, és a lakosság 65 százaléka rendelkezik okostelefonnal. A tervezésnél előtérbe kerül a mobil használata, 2016-ban, a Magyarországról indított, utazással és idegenforgalommal kapcsolatos keresések harmada mobilon keresztül történt, ami 50 (!) százalékos növekedést jelent 2015-höz képest. Döbbenetes, de a Google adatai szerint ma naponta átlagosan 150-szer használjuk a mobilunkat, és ez a szám utazásaink során még magasabb.

Az okostelefonos városnéző alkalmazások, GPS-alapú programok és virtuális szállodai concierge-ek már nálunk is megjelentek, igaz, egyelőre közepesen terjedtek csak el.

A szállodáknak is szembe kell nézniük a megváltozott utazási szokásokkal. Sok országban próbálkoznak expressz check-innel és check-outtal, QR kódos ajtónyitással és más, a vendégek kényelmét talán fokozó, egyúttal munkaerőt megtakarító eszközökkel. Ezek jellemzően csak bizonyos típusú és vendégkörrel rendelkező hotelekben tudnak igazán meghonosodni.

De – ahogyan Könnyid László MSZÉSZ elnök fogalmaz – bármennyire digitalizálódjon is a vendégfogadás, a kedves mosolyt és a vendégszeretet mindenki többre értékeli.