Manapság mintha reneszánsza lenne a vonatozásnak. A nagysebességű modern vonalakon olykor egyszerűbben jutunk el az úti célunkig, mint repülővel. Máskor a régmúlt luxusvonatok kényeztetésére vágyunk.
Egy újságíró kollégám vetette fel egy alkalommal, amikor külföldre indultunk tudósítani és épp bepasszíroztuk magunkat egy diszkont légitársaság ülésébe, hogy bizonyos távokon mennyivel egyszerűbb lenne vonattal közlekedni. Valóban; az ember indulás előtt 10 perccel besétál az állomásra és jó esetben valóban gyors vonattal, emberhez méltó lábférőhellyel szinte háztól házig utazik.
A vonat az új repülő?
Aligha, ahogy a kézműves sör sem az új bor, de mindenképpen van a repülés tömegessé válásával a légi utazásnak rövidebb távokon néhány kényelmetlen és túlzó velejárója. Persze a levegőbe emelkedés varázsa állandó, a légi utazás glamúros varázsa business és – ahol még létezik – első osztály esetében marad. De ezek a példák még mindig túlnyomórészt arról szólnak, hogy a mai, állandóan mozgó világban a népeknek muszáj eljutniuk A-ból B-be. Van azonban mindkettőnek egy olyan kis szegmense, ami az élvezetekről is szól.
Luxusvonatok a világban
Letűnt korok fényűzését adják vissza luxusvonatok szinte minden kontinensen. Alább röviden bemutatunk néhány luxusvonatot Magyarországtól Afrikáig.
Luxusvonatok Magyarországon
Mielőtt bárki azt mondaná, hogy „MÁV, ugyan már”, felhívnánk a figyelmet, hogy a sok kritikát kapó állami vasútnak van egy mellék üzemága, ami letűnt korok vonatait üzemelteti. Köztük számos, igényesen, berendezett, már-már luxuskategóriára emlékeztető kocsival rendelkeznek. Magyar vasúttörténetbe és elegáns kocsikba nyerhettek betekintést akár a Magyar Vasúttörténeti Parkban is.
Transzszibériai expressz
A maga több mint 9000 kilométeres hosszával a Transzszibériai Expressz ma is a dobogó felső fokán áll. Sokak utazási vágyainak netovábbja, hogy egyszer elvonatozzanak Moszkvából Vlagyivosztokba. Mesés tájakon robog a vonat. Pénztárca kérdése, hogy milyen komfortban akarjátok végigutazni a közel 150 órát. Előtte egy kicsit Moszkvában is megszállhattok, hogy a várossal ismerkedjetek.
Simplon-Orient Expressz
Párizstól Isztambulig, Londontól Velencéig zakatolhattok a legendás luxusvonat fedélzetén. Utóbbi egyéjszakás út, előbbi Párizs és Isztambul között Budapesten is megáll, az út 5 napig tart, amiből 3 éjszakát a vonaton háltok. Úti olvasmányként javasoljuk Agatha Christie örökbecsű művét. Vonaton hálni izgalmas, de legalább ilyen izgalmas szállásokat találtok Párizsban, Isztambulban, Velencében és Londonban.
Luxusvonaton Peruban
A Belmond Andean Explorer luxusvonat üzemeltetője megegyezik az Orient Expresszével. Ha ezt Pizarro megérhette volna! A perui luxusvonat az Andok elképesztő tájain halad Cuzcó és Arequipa között. A kétéjszakás út során érintik Machu Picchu romjait és a Titicaca-tavat is. A pazar berendézésű fülkékhez oxigénmaszk is jár, ugyanis a vonat igen magasan, ritka levegőben halad. Tudtátok, hogy a Szallas.hu-nál még cuzcói szállást is tudtok foglalni?
A Sziklás-hegység luxusvonata
Ha Kanadában vágynátok egy kis luxusvonatozásra, a Rocky Mountaineerre váltsatok jegyet és gyönyörködjetek a gyéren lakott, ezért annál természetesebb Kanada sziklás hegyeiben, tájaiban. Vancouveri vagy Calgary-i indulással több útvonalból is választhattok.
Afrika Büszkesége
Számos dologra lehet büszke Afrika, ezúttal azonban a Pride of Africa luxusvasútra hívnánk fel a figyelmet. A vonat Fokvárosból indul. Több útvonalhossz lehetséges, de ha győzitek, válasszátok a leghosszabb, mintegy 5800 kilométeres Fokváros – Dar es Salaam luxusutat. A 15 napos vonatút során a déli Afrika legszebb részein vonatozhattok fényűző módon.
Nem csak luxusvonatozás
Természetesen nem csak luxusvonaton élvezhető a vonatozás kényelme. Modern szerelvényeken, nem utazási csomag jelleggel egész Európát beutazhatjátok. Sőt, ha 18 évesek vagytok, egy EU-s pályázat révén akár ingyen is vonatozhattok a kontinensen.
Párizs-Velence a Thello-n
Éjszakai vasutazás a francia főváros és Velence között. A szerelvény megáll Dijonban, Burgundia fővárosában is érdemes szétnézni. Milánó az első olasz állomás. A vonat modern, semmi neobarokkos díszítés; kényelmes és megfizethető. Azonban, ha egy négyfős család a prémium hálófülkés opciót választja, bele fog kerülni a retúrjegy közel pár százezer forintba.
Éjszakai vonatozás osztrák módra
Az osztrák államvasút, ÖBB számos európai nagyvárost köt össze Nightjet szolgáltatásával. Így Budapestről is több érdekes városba – Bécs, Zürich, Berlin, München – juthattok egy vonaton töltött éjszaka során egészen jó árakon. Szállást hasonlóan jó árakon találtok mind a négy városban >>
Ha már elegetek van repülés mai kényelmetlenségeiből, valami másra vágytok, régen vonatoztatok egy jót, akkor üljetek fel egy nektek tetsző szerelvényre és irány a világ!
(fotók: szallas.hu, shutterstock)