Hogyan hat a COVID19 járvány a turizmusra és a gazdaságra? És amikor újraindul a turizmus, drágábbak vagy olcsóbbak lesznek a szállások? – gyakori kérdések, amelyek a szállásadókat és szállásfoglalókat is foglalkoztatják az utóbbi hetekben.
Gazdasági hatások
Az itthon 428 ezer munkahelyet teremtő, a magyar GDP 8,5 százalékát generáló turizmus iparág 2020. március 14-én leállt és radikális változásnak indult. A környező országok között a középmezőnyben szerepelünk, tehát jelentős iparág itthon a turizmus 428 ezer munkahellyel.
A turizmusban kiemelkedő az egymásra utaltság: ha egy gyógyfürdő csődbe megy, akkor a környék szálláshelyeinek és vendéglátóhelyeinek se lesz vendége. Amellett, hogy nincsenek külföldi turisták, a legtöbb ember jelenleg kevesebbet költ az éttermi látogatásokra (91%), a szabadidős tevékenységekre (91%) és az utazásokra (82%). Ezzel elindul egy ördögi kör: ha nem költünk étteremben, akkor az helyi étterem tulajdonos is kevesebbet költ a helyi zöldségesnél, elhalasztja a fogászati kezelést, az autóvásárlást.
A turizmus végül minden szektorra hatással van, ez a multiplikátor hatás.
Multiplikátor hatás
Ha egy turisztikai célpontot 100 új turista keres és átlagban 20 000 forintot költenek naponta (KSH adat), az 2 millió forint extra bevétel a környéknek minden nap. Ha ezt 100 napon keresztül fent tudja tartani, akkor az már 200 millió forint közvetlen bevétel. Majd az bevétel jelentős része az alkalmazottakhoz és helyi vállalkozókhoz kerül, akik szintén nagy részét helyben költik el. Így jön ki végül a becslésekhez használt háromszoros szorzó: a turisták által elköltött 200 millió forintból végül 600 millió közvetett és áttételes bevétele lesz a régiónak, miközben 60-80 munkahely jön létre. Most ennek a fordítottja történik. Tavaly a külföldiek és a magyarok összesen 31 millió vendégéjszakát töltöttek Magyarországon.
A Szallas.hu elmzői szerint idén 43-48%-kal fog csökkeni a vendégéjszakák száma, ez 250-300 milliárd forint kiesést fog okozni a turizmusban. A magyar gazdaság a multiplikátor hatás miatt ennek háromszorosát, közel 800-900 milliárd forintot veszít.
Ha eltűnnek a turisták
Európai szinten a felére esett a hotelek kihasználtsága, de a járvány által erősebben sújtott országokban, például Olaszországban 91%-kal csökkent a hotelek kihasználtsága. Ekkora visszaesést nem tudnak máshogy túlélni a szálláshelyek, csak kemény spórolással és leépítésekkel. Sok hazai szállás is fizetés nélküli szabadságra küldte alkalmazottait vagy közös megegyezéssel fel is mondtak nekik.
A befektetők is óvatosabbak lesznek, ahogy ez a 2003-as SARS-járványnál is történt Thaiföldön. Ott annyira visszaestek a turisztikai befektetések a járvány után, hogy az államnak kellett 166 milliárd forintnyi összeggel beavatkoznia, hogy megmentse a gazdaságot. Pedig a SARS-szal annyian fertőződtek meg összesen, mint koronavírussal az utóbbi 3 órában.
A McKinsey tanulmánya szerint a belföldi turizmus már idén újraindulhat, de a külföldi turisták érkezésére legalább 1,5 évet kell várni. Az újrainduláshoz nem elég a korlátozások feloldása, kell, hogy pénzünk és kedvünk legyen utazni, és az sem árt, ha lesz hová menni: vajon mely szálláshelyek maradnak majd életben?
A külföldi turisták érkezésére akár még másfél évet is várni kell
Ferihegy utasforgalma 99 százalékkal lecsökkent. Tavaly húsvétkor Debrecen teljes lakosságával megegyező forgalom érkezett, idén összesen 4 Combino villamosnyi. Ilyen hirtelen csökkenés az utazásban 2001. szeptember 11. óta nem volt, és a mostani annál 5-6-szor erősebb a McKinsey tanulmánya szerint.
Kreativitás = életben maradás
A járvány ugyanannyira sújtja a globális hotel láncokat, mint a balatoni nyaralójukat kiadó családokat. Azok tudnak majd jobban kijönni a válságból, akik gyorsan tudnak alkalmazkodni az új igényekhez.
Mikor érdemes foglalni? Olcsóbbak vagy drágábbak lesznek a szállások?
A korlátozások enyhítése után akciók várhatók, azonban időbe telik, amíg újraindulnak a hotelek, mivel új alkalmazottakat kell toborozni és be kell őket tanítani. Így lehet olyan időszak, amikor drágábbak lesznek a szálláshelyek, amit az is elősegíthet, ha hirtelen kezdenek el az utazók szállást foglalni.
Már most is érdemes lehet foglalni az őszi és téli szezonra, mivel kedvezményes szállásokat találhatunk lemondási díj nélkül, így ha kedvezőtlenül alakulna a járványhelyzet, kockázat nélkül lemondhatjuk szállásunkat.
Mi lesz tehát Magyarországgal, ha leáll a turizmus hónapokra?
A turizmus és vendéglátás lesznek az utolsók az iparágak között, amik ismét fel tudnak pörögni.
A turizmus 250-300 milliárd forintos bevételkiesése várhatóan szinte minden más iparágra hatással lesz: leginkább a szolgáltatásokra és mezőgazdaságra, de az építőiparra és akár energetikai szektorra is: például kevesebb korszerűsítés, kevesebb napelem telepítés várható a következő hónapokban, mivel spórolniuk kell a turizmus szereplőinek.
Összességében a magyarországi turizmus újraindításával, élénkítésével sokat tehetünk, hogy kevesebben váljanak munkanélkülivé Magyarországon és kisebb legyen a gazdasági visszaesés.
Utazási trendek a koronavírus után
1. Már most látszik a megnövekedett igény a tisztaságra, ami várhatóan évekig fontos tényező lesz a szállásfoglalásnál.
A Szallas.hu oldalán már külön listázva is megtalálod a Patyolattiszta szálláshelyeket. Fontos tudni, hogy a Patyolattiszta minősítést csak a makulátlanul tiszta, higiéniai körülményekre gondos körültekintést fordító szálláshelyek kaphatják meg.
Patyolattiszta szállások belföldön >>
2. A teljes ellátás még népszerűbb lesz, miután hónapokig magunknak kell az ételekről gondoskodni, alig várjuk, hogy ezt valaki más megtegye helyettünk.
Szálláshelyek teljes ellátással >>
3. A kijárási tilalom végén népszerűek lesznek a kuponos szállások, olcsó szállások és az akciók, mert sokan csak ezeket fogják tudni megengedni maguknak.
Olcsó belföldi szálláshelyek 7ezer Ft/fő/éj alatt >>
4. Inkább a saját autós vagy biciklis kirándulást fogjuk választani a repülős és vonatos utazásokkal szemben.
Kerékpártúra a Velencei-tó körül – látnivalókkal >>
5. A korlátozások feloldása után akár 20-30% kedvezményt is fognak adni a szállások, hogy minél több vendéget tudjanak megszerezni.